Als je voor het slapengaan op dit punt op je voet druk, is dit wat het met je lichaam doet.

Nu zovele Nederlanders en Belgen aan slapeloosheid lijden, zou het niet geweldig zijn dat we gewoon maar op een knop hoeven te drukken en in slaap zouden kunnen vallen? Volgens Acupuncture.com zou het uitoefenen van druk op bepaalde drukpunten je slaapkwaliteit verbeteren en slapeloosheid definitief verbannen. De Chinezen gebruiken deze techniek al eeuwen en delen de techniek met iedereen die bereid is om te leren.

voeten

Op welke punten moet je drukken voor een betere nachtrust?

Er bestaan vele drukpunten op het menselijke lichaam, maar er zijn er drie die de slaap beïnvloeden. Het LV3 punt wordt beschouwd als het “punt dat alle problemen geneest”. Dit punt is gesitueerd boven de tenen, meer in het bijzonder tussen de grote en de tweede teen van de voet. Aanbevolen wordt om gedurende vier tot vijf seconden druk op dit punt uit te oefenen.

voeten1

Naast de LV3 zijn er nog het P6 punt (Innerlijke Poort) en het K1 punt (Bruisende Bron) die in de acupunctuur ook worden gebruikt in de behandeling van slapeloosheid. P6 ligt drie vingers boven de pols, tussen de pezen. K1 wordt gevonden aan de onderkant van je voet, in het midden van de inkeping aan de bal van je voet. Op de K1 moet gedurende 30 seconden gedrukt worden, vijf seconden rust en vervolgens een tweede sessie van 30 seconden. Dr. Maoshing Ni van Acupuncture.com adviseert om dit proces gedurende vijf minuten aan te houden.

Hieronder zien we een foto van het P6 punt:

voeten2

En dit is K1:

voeten3

Wat kun je nog doen om beter te slapen?

Naast acupunctuur raadt de National Sleep Foundation nog enkele andere praktische tips om stress te verminderen en om ’s nachts beter te slapen. Het instellen van een vaste tijd om te gaan slapen en op te staan houdt je lichaam in een routine. Dit helpt om een cyclus van slapeloosheid te doorbreken. Een “ontspannend ritueel” voor het slapengaan en het vermijden van dutjes tijdens de dag, helpt eveneens voor een betere nachtrust. Andere dingen die je ’s avonds moet vermijden: cafeïne, alcohol, het eten van zware maaltijden en roken. Gewoon even tijd vrijmaken om te relaxen, is echter een must en als je echt de slaap niet kan vatten, doe dan iets anders tot je moe genoeg bent.

Geen van deze acties kan garanderen dat als je naar bed gaat, je meteen in slaap zult vallen. Maar elk idee kan je wel een stapje dichter brengen bij een diepe, kwaliteitsvolle slaap. Vaak is een beetje minder “druk” in het leven al voldoende om beter te slapen.

DEEL deze interessante tips met iedereen die je kent!